Schoolcontactpersonen
Voor wie?
De schoolcontactpersonen en de vertrouwenspersoon zijn er voor iedereen die met de school te maken heeft. Dus leerlingen, ouders, leerkrachten, maar ook onderwijsondersteunend personeel en stagiaires kunnen, wanneer het nodig is, terecht bij de schoolcontactpersoon of vertrouwenspersoon.
Eerst zelf proberen
Wanneer er een probleem ontstaan is, dan is overleg met de betrokkene de eerste stap die gezet moet worden. Misschien is diegene zich er nog niet bewust van dat er een probleem is, of heeft hij/zij zich niet gerealiseerd dat het zo’n belangrijk punt is. Of….. misschien is er wel sprake van een misverstand. Het is belangrijk dat de klager in een eerste toenadering niet beschuldigend te werk gaat, maar rustig uitlegt met voorbeelden wat (voor hem/haar) het probleem is.
Wanneer de schoolcontactpersoon of vertrouwenspersoon inschakelen?
Als het overleg met de betrokkene te weinig oplevert; als de klager geen gehoor vindt en ook geen hulp vindt bij een leerkracht/collega/directie om naar de betreffende persoon toe te stappen of als de klacht te maken heeft met ongewenst gedrag, dan kan de klager terecht bij de schoolcontactpersonen of de vertrouwenspersoon.
Wat wordt bedoeld met ongewenst gedrag?
Als er sprake is van ongewenst gedrag, kan het te moeilijk zijn om rechtstreeks contact op te nemen met de betrokkene. Bij ongewenst gedrag kan gedacht worden aan: (seksuele) intimidatie;racisme;agressie en geweld (verbaal en/of fysiek); diverse vormen van pesten;andere zaken die leren of werken onaangenaam of onmogelijk maken.
Wat doen de schoolcontactpersonen / vertrouwenspersoon?
- luisteren naar de klacht
- helder krijgen waar het om gaat
- nagaan of geprobeerd is de klacht(en) met alle betrokkenen op te lossen
- in geval van ongewenst gedrag zal de contactpersoon doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon
- samen eventueel zoeken naar bevredigende mogelijkheden om de klacht aan te pakken. Dit kan zijn het eventueel verwijzen of opvang regelen of het begeleiden bij het indienen van een klacht.
- tenslotte zal de schoolcontactpersoon/vertrouwenspersoon zich op de hoogte stellen of de aanleiding van de klacht daadwerkelijk is weggenomen.
De schoolcontactpersoon en de vertrouwenspersoon kunnen dus beiden als eerste aanspreekpunt dienen. De schoolcontactpersonen en/ of vertrouwenspersoon zullen zich hierbij discreet, objectief en onafhankelijk opstellen. Zij zijn voor de uitvoering van hun taak verantwoording verschuldigd aan het bevoegd gezag. Voor de vertrouwenspersoon van de Stichting Uniek geldt dat hij geen aangifte- of meldplicht heeft.
Bij een klacht kan de klager kiezen of hij/zij naar de schoolcontactpersoon van de school wil gaan of naar de vertrouwenspersoon van de Stichting Uniek. Hiervoor kunt u terecht bij:
• De schoolcontactpersoon voor klachten op onze school zijn: juf Sandra tel. (0162-514599)
• De vertrouwenspersonen van Stichting Uniek zijn:
Ilse Oerlemans ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl 06- 81 57 5900
Annelies de Waal anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl 06- 33 64 6887