Algemene informatie onderwijs
Op de Ruif hebben wij een pedagogisch en didactische taak en zien we het ook als onze opdracht kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling.
Binnen onze pedagogische taak hebben we oog voor het individu en treden we elkaar in een open houding en met wederzijds respect tegemoet. Een goede relatie is daarbij van essentieel belang. Binnen onze didactische taak willen we kinderen zoveel mogelijk bij het onderwijs betrekken. In het aanbod en verwerken van leerstof werken we gedifferentieerd binnen verschillende instructiegroepen. Goede en duidelijke instructies zijn hierbij essentieel. Kinderen verwerken leerstof zowel zelfstandig als met anderen samen. Hierbij vinden we het belangrijk dat er een duidelijk structuur en dagplanning is zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn.
Om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling besteden we aandacht aan het ontwikkelen van een bepaalde mate van zelfstandigheid en leren we hen om samen te werken met anderen. Naarmate de kinderen ouder worden doen we steeds meer een beroep op hun eigen verantwoordelijkheid. We zien het als onze taak hen daarbij te begeleiden.
Wanneer kinderen extra onderwijsbehoeften hebben gaan we in overleg met onze intern begeleider, eventuele andere deskundigen en ouders, kijken wat het kind nodig heeft en kijken we naar de mogelijkheden die we als school kunnen bieden.
Het onderwijs op De Ruif is voornamelijk georganiseerd in heterogene groepen. Het komt voor dat groepen gecombineerd worden wanneer dit nodig is naar aanleiding van het aantal kinderen in de groepen.